DC Motorlara Genel Bakış:
Standart bir DC motor iki ana kısımdan oluşur.Dönen kısım Armatür(rotor) ve sabit kısım alan(stator).
DC Motorların Çalışma Prensibi:
DC Motor Çeşitleri:
1.Seri DC Motorlar:
Seri motorlar yüksek başlangıç torkuna sahiptirler ve şaftlarına yüksek yük bağlanabilir.Seri motorun elektriksel devre şemasından da görebileceğiniz gibi alan sargıları ile armatür sargıları birbirine seri olarak bağlanmıştır.Böylece hem alan kısmından hemde armatür kısmından aynı akım geçmiş olur.Yüksek yük kapasitesinin kullanılabilmesi için alan sargılarının yüksek akıma dayanıklı olabilmesi gerekir.Bu yüzden alan sargıları daha büyük ölçülerde olmalıdır dolayısıyla seri motorların alan sarım sayısı da daha az olmaktadır.Sargılardan geçen akımın miktarı motorun üretebileceği tork miktarını da doğrudan gösterir.Seri bağlı alan kısmı büyük iletkenlerden yapıldığı için büyük akımlar geçirebilmekte böylece motor tarafından büyük tork oluşturulabilmektedir.
Seri motorların çalışma ilkesi şöyledir.Yukardaki seri motor eşdeğer elektrik devresinden de görebileceğiniz gibi alan ve armatür kısımları birbirine seri olarak bağlanmıştır.Bunun anlamı güç kaynağının bir ucu alan kısmına diğer ucu ise armatüre akım iletilmesini sağlayan kömürlere(brush) bağlanmıştır.
Voltaj uygulandığı zaman akım güç kaynağının negatif kısmından başlayarak seri alan sargılarının ve armatür sargılarının üzerinden geçer.Voltaj ilk uygulandığında armatür henüz dönmeye başlamamıştır ve bu devrenin geçen akıma gösterdiği tek direnç alan ve armatür sargılarının yapıldığı büyük iletken maddenin direncidir.Bu iletkenler çok büyük olduklarından gösterdikleri direnç çok küçüktür bu yüzden motor güç kaynağından çok büyük bir akım çeker.Çekilen bu yüksek akım alan ve armatür sargıları üzerinden geçerken çok kuvvetli bir manyetik alan oluşmasına neden olur ve bu manyetik alan DC motorların çalışma prensibi kısmında anlattığımız gibi armatürün dönmesine bir başka deyişle motorumuzun çalışmasına imkan verir.
Seri mot5orların dönüş yönünü değiştirmek için alan ya da armatür kısımlarından birinin kutuplarını değiştirmek yeterlidir.Dikkat edilmesi gereken husus eğer güç kaynağının kutuplarını değiştirirseniz hem alan hemde armatür kısmının kutupları birlikte değişeceği için motor aynı yönde dönmeye devam edecektir.
2.Paralel (Şant) Motorlar:

Şant(Shunt) motorlar da seri motorlardan farklı olarak armatür ve alan kısımları birbirlerine parelel olarak bağlıdırlar.Şant motorlarda armatür ve alan sargıları seri motorlardan farklı olarak daha ince iletkenlerden yapılır bu sayede sargı miktarı çok daha arttırılabilir.İnce iletkenden kullanılmasından dolayı düşen manyetik alan miktarı sarım sayısının arttırılması ile tekrar yükseltilmiş olur.

Bir bileşke motorun yukarıdaki şekildede görüldüğü gibi biri seri diğeri parelel iki adet alan sargısı vardır.Parelel bağlanan kısım bileşke motora şant motorlardaki sabit hız avantajını sağlarken seri bağlanan kısım da seri motorların yüksek yükle çalışabilme özelliğini sağlamaktadır.Özet olarak bileşke motorlar seri ve şant motorların karekteristiklerini birlikte sağlayan motorlardır.